sobota, 30 lipca 2016

Moje sposoby na naukę języków obcych

W swoim życiu uczyłam się paru języków. Począwszy od angielskiego, francuskiego w gimnazjum oraz łaciny i hiszpańskiego w liceum. W szkole nie było łatwo nauczyć się dużej ilości słówek + ogarniać gramatykę. Nie mówiąc już o tym, że wszystkie te języki mi się mieszały. Nie twierdzę, że mówię biegle w tych wszystkich, ale jakieś tam podstawy mam. Testowałam wiele sposobów, które miały pomóc w nauce. Jedne się sprawdziły, a inne nie. Wiadomo, każdy ma swoje niezawodne sposoby. Tutaj przedstawię te, które są dla mnie najskuteczniejsze.

1. KOJARZENIE - ta metoda przydaje się w uczeniu słówek. Kiedy z dnia na dzień musiałam nauczyć się ich 100 a niejednokrotnie więcej, trudno było je wkuć na pamięć i pamiętać za parę godzin już nie mówiąc o następnym dniu. Każde słówko z czymś sobie kojarzyłam, 
np. słówko ang. "pale" (pol. blady) - mam jasną karnację, więc wyobraziłam sobie siebie jak palę papierosa. I w ten sposób zapamiętałam, że jestem pale, czyli blada, bo palę.

2. ŚCIĄGI - taak robiłam ściągi... nie po to żeby z niej ściągać, ale się z nich nauczyć. Na karteczce pisałam słówka, których za nic nie mogłam wkuć albo z czymś skojarzyć. Czytałam ją sobie wiele razy i wiecie co? Może to dlatego, że jestem wzrokowcem ale zawsze te słówka napisane na karteczce pamiętałam na sprawdzianie, a zdarzało się, że zapominałam o tych "oczywistych"

3. KARTECZKI PRZYLEPNE - sprawdziły się w językach, których uczyłam się od podstaw, nieco później. Na każdej był napisany 1 wyraz wraz z wymową, który trzeba było przykleić na przedmiocie, który opisywał, np. franc. La porte (pol. drzwi) - na drzwiach. Przechodząc obok tych rzeczy patrzyłam na karteczki. Ten sposób nie jest dobry kiedy trzeba nauczyć się słówek z dnia na dzień ale jak macie więcej czasu to jest to naprawdę świetna rzecz. 

4. OGLĄDANIE FILMÓW - jeśli już znasz choć podstawy języka, to jest to moim zdaniem najlepszy sposób. Kto nie lubi oglądać filmów? Przyjemne z pożytecznym.

5. MAPA MYŚLI - kiedy w szkole musiałam nauczyć i przypomnieć sobie wszystkie czasy gramatyczne, których do tej pory się uczyliśmy wszystko mi się mieszało. W tym celu sporządzałam mapę, gdzie pisałam wszystkie czasy, a pod nimi ich konstrukcję.

6. CZYTANIE KSIĄŻEK - tu już trzeba trochę bardziej "ogarniać" wybrany język. Bo kto lubi czytać kiedy nic nie rozumie... Wiadomo nie jesteśmy omnibusami i nie musimy znać wszystkich słówek, google tłumacz - też dla ludzi. Jednak kiedy nie znamy ich wielu, bywa to męczące i może nas zrazić, dlatego moja rada jest taka żeby nie wybierać książek, które są pisane "trudnym" językiem.
A jakie są wasze sprawdzone sposoby?

                                                   ***


Do mojego wylotu zostało 10 dni!!!! A ja jeszcze się nie spakowałam. Mam jeszcze czas, prawda? Jedyne co zrobiłam to wyciągnęłam wszystkie rzeczy, które mam w planie wziąć ze sobą. Już sama nie wiem czy dociera do mnie to, że lecę i to na 10 miesięcy czy też nie. Jeszcze niedawno (przynajmniej tak mi się wydawało) bardziej to do mnie docierało. To nie tak, że w ogóle nie wierzę, że lecę. Po prostu nie wierzę, że na tak długo. Czuję się jakby był to zwyczajny wakacyjny max. 2 tygodniowy wyjazd.


6 komentarzy:

  1. Bardzo fajny post! Ja niestety znam tylko angielski - niemiecki w gimnazjum olałam, a włoskiego uczę się dopiero od roku. Ale włoskiego akurat zamierzam się nauczyć i właśnie próbuję ogarnąć podstawy - karteczki, karteczki wszędzie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Języka włoskiego uczysz się sama, czy w szkole? Trzymam za Ciebie kciuki :)

      Usuń
  2. Bardzo fajny post! Też planuję zrobić podobny ale mnie wyprzedziłaś :D W jakim stopniu udało ci się opanować francuski i hiszpański?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z niecierpliwością czekam na twój wpis, chętnie poznam Twoje sposoby na naukę :)
      Po Francusku z trudnością, ale bym się dogadała, a język hiszpański znam na prawdę w niewielkim stopniu.

      Usuń
  3. Hej, mam pytanie niezwiązane z tematem tego posta otóż chciałabym wiedzieć w jakim wieku rozpoczyna się i kończy High School?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co wiem w USA zaczyna się edukację rok wcześniej niż u nas, dlatego też nasi rówieśnicy są w wyższej klasie.
      klasa 9 (freshman) 14-15 lat, klasa 10 (sophmore) 15-16 lat, klasa 11 (junior) 16-17 lat, klasa 12 (senior) 17-18 lat.

      Usuń